Φόρος Διανυκτέρευσης: χάνονται 6.174 θέσεις εργασίας

«Πολλά ξενοδοχεία είναι πιθανό να βρεθούν με αδυναμία αντιμετώπισης των υποχρεώσεών τους, δεδομένου άλλωστε και του γεγονότος ότι το πρόβλημα αυτό λειτουργεί σωρευτικά στις όποιες ταμειακές αδυναμίες έχουν δημιουργηθεί τα προηγούμενα έτη. Διευκρινίζεται επίσης, παρότι φαίνεται να είναι προς το συμφέρον των ξενοδοχείων να μετακυλήσουν το φόρο, εντούτοις δεν είναι εκ των προτέρων γνωστό αν θα έχουν αυτή τη δυνατότητα, αφού πολλά ξενοδοχεία λειτουργούν μέσα από τη μεσολάβηση τουριστικών πρακτόρων χωρίς να έχουν ισχυρές δυνατότητες διαπραγμάτευσης και άρα αύξησης των τιμών τους».

Αυτό είναι το συμπέρασμα της μελέτης «Διερεύνηση των επιπτώσεων του φόρου διαμονής στον ξενοδοχειακό κλάδο στην Ελλάδα», που εκπόνησε η Grant Thornton για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, αναφορικά με τις συνέπειες της επιβολής από 1.1.2018, του φόρου διαμονής στα ΝΟΜΙΜΑ τουριστικά καταλύματα της χώρας.

Η εν λόγω μελέτη παρουσιάστηκε σήμερα στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου από το ΞΕΕ και στην παρέμβασή του, ο πρόεδρος του ΞΕΕ, Γιώργος Τσακίρης, όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, σημείωσε ότι το μέτρο εφαρμοζόμενο, θα αποβεί καταστροφικό για την τουριστική ανταγωνιστικότητά της χώρας, που πλήττει κυρίως τα μικρά ξενοδοχεία και αυτά των χαμηλότερων κατηγοριών, που αποτελούν την συντριπτική πλειονότητα των ελληνικών ξενοδοχείων.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), Γιάννης Ρέτσος, που έδωσε το «παρών» στη σημερινή εκδήλωση και υπογράμμισε ότι μπορεί το 2018 να μην φανούν οι επιπτώσεις στα ελληνικά ξενοδοχεία (καθώς ήδη έχουν δρομολογηθεί τα συμβόλαια με τους τουριστικούς πράκτορες), αλλά στην επόμενη τριετία, ωστόσο, θα υπάρχει σοβαρό πρόβλημα ανταγωνιστικότητας των ξενοδοχειακών μονάδων. Όπως είπε, θα «βρει» ξενοδοχεία ακριβότερα του ανταγωνισμού, αλλά κυρίως μη εκσυγχρονισμένα, απόρροια της φορολόγησης τους.

Επιπτώσεις

Σύμφωνα με τη μελέτη, αν η επιβολή ενός φόρου οδηγεί συνακόλουθα σε αύξηση της τιμής του εκάστοτε δωματίου, λόγω μετακύλισης της δαπάνης στους καταναλωτές, τότε δημιουργούνται στρεβλώσεις στην αγορά, δεδομένου ότι το ξενοδοχειακό προϊόν γίνεται ακριβότερο και χάνει μέρος από την ανταγωνιστικότητά του. Ταυτόχρονα, αν τα ξενοδοχεία δεν μετακυλήσουν την αύξηση του φόρου στους καταναλωτές, τότε θα υποστούν μείωση των αποτελεσμάτων τους ή θα υποχρεωθούν να μεταβάλουν την ποιότητα των υπηρεσιών, με κίνδυνο την μείωση της ζήτησης, σύμφωνα πάντα με τη μελέτη.

Ειδικότερα σημειώνεται, ότι η επιβολή του φόρου διαμονής θα μειώσει το σύνολο της αγοράς που δημιουργούν τα ξενοδοχεία κατά 2,51% (435 εκατ. ευρώ), δηλαδή τα έσοδα από τα 17,36 δισ. θα μειωθούν στα 16,93 δισ. ευρώ.

Εν κατακλείδι η αγορά των ξενοδοχείων, λόγω το φόρου διαμονής, αναμένεται να απολέσει € 161 με € 186 εκ. (διαφορά καθαρών εσόδων υφιστάμενης κατάστασης με περίπτωση Α και περίπτωση Β)  που  προφανώς  οδηγεί  σε  χαμηλότερες  λειτουργικές  και  ταμειακές  ροές, προκαλώντας σημαντικό πρόβλημα ρευστότητας».

Συνολικά δε η εφαρμογή του φόρου διαμονής,  θα προκαλέσει  απώλειες 6.174 θέσεων εργασίας και απομείωση των εσόδων του κράτους κατά 435 εκατ. ευρώ.

Παρέμβαση, τέλος, για το ζήτημα του φόρου διαμονής, έκανε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Τουρισμού, Γ. Τζιάλας, ο οποίος σημείωσε ότι ανάλογα με την πορεία της οικονομίας θα εξεταστεί εκ νέου το μέτρο, που όπως είπε, ξεπέρναγε τη βούληση της πολιτικής ηγεσίας του τουρισμού να το αποτρέψει. Παράλληλα εκτίμησε, ότι το εν λόγω μέτρο μπορεί να λειτουργήσει και ως μοχλός πίεσης για επαγγελματίες που αποφεύγουν να παρουσιάσουν ολοκληρωμένη λογιστική εικόνα.

Για περισσότερες λεπτομέρειες στην ιστοσελίδα money-tourism.gr