Υπόθεση Thomas Cook: Κερδισμένοι, χαμένοι αλλά και προσοχή στις απάτες

H κατάρρευση του Thomas Cook αναμένεται να πλήξει οργανισμούς όπως η Expedia, η Webjet και η On the Beach, οι οποίες αν και είναι εκτεθειμένες στις υπηρεσίες του τουρ οπερέιτορ πιθανόν θα καταφέρουν να ισοφαρίσουν τις απώλειες, όμως σφοδρότερες αναμένεται να είναι οι επιπτώσεις των εξελίξεων σε μικρότερους τουρ οπερέιτορ και τουριστικά πρακτορεία, όπως τονίζεται σε ανάλυση του skift.com. Η απαρχαιωμένη προσέγγιση του Thomas Cook που θύμιζε την εποχή προ διαδικτύου, με την προσφορά πακέτων με πτήσεις του δικού του αερομεταφορέα, μέσω καταστημάτων και ξενοδοχείων, δημιούργησε μια τρύπα για τον όμιλο, υπογραμμίζεται στην ανάλυση.

Το πρώην αφεντικό του οργανισμού, Peter Fankhauser, καταλήγει σε δήλωση σε Ανώτατο Δικαστήριο την οποία επικαλούνται οι Times, ότι «η εταιρία έχει έλλειμμα ισολογισμού που ξεπερνά τα 3,1 δισ. λίρες» και προβλέπει ότι μετά το ναυάγιο στις συζητήσεις για αναδιάρθρωση, «σε απλούς όρους, η εταιρία θα έχει εξαντλήσει τα αποθέματα ρευστού στις 4 Οκτωβρίου». Επιβεβαιώνει ότι η έλλειψη χρηματοδότησης ήταν ένας από τους βασικούς λόγους που το ΔΣ επιδίωξε ρευστότητα και όχι διαχείριση.

Ο κ. Fankhauser ανέφερε οτι την εβδομάδα που ξεκίνησε στις 9 Σεπτεμβρίου, οι δανειστές του ομίλου ζήτησαν επιπλέον 150 έως 200 εκατ. λίρες χρηματοδότησης, επιπλέον των 900 εκατ. λιρών της συμφωνίας για το πακέτο διάσωσης. Επιβεβαίωσε δε οτι η εταιρία δεν συμφώνησε οτι τα επιπλέον χρήματα ήταν αναγκαία για να κρατήσουν τον όμιλο σε λειτουργία, αποκαλύπτοντας οτι οι τράπεζες αρχικά είχαν ζητήσει από τη Fosun να προσφέρει μετρητά, η οποία όμως αρνήθηκε. Στις ταμειακές υποχρεώσεις εντάσσονται και 388 εκατ. λίρες πληρωμών προς ξενοδόχους και 272 εκατ. λίρες προς εξωτερικούς παρόχους. Τα έγγραφα πτώχευσης που υπέβαλλε η εταιρία δείχνουν ότι της είχαν απομείνει μόλις 955.670 λίρες σε μετρητά και 31,2 εκατ. λίρες σε τραπεζικούς λογαριασμούς.

Τα χρωστούμενα 

Αμέτρητα ξενοδοχεία, τουρ οπερέιτορ και άλλες ταξιδιωτικές επιχειρήσεις θα βρεθούν με ανεξόφλητες οφειλές πολλών εκατ δολαρίων και φαίνεται ότι η πλήρης επιστροφή τους θα είναι αδύνατη, δεδομένου του μεγέθους χρεών του Thomas Cook τα οποία φτάνουν τα 1,9 δισ. λίρες. Η βρετανική εταιρία On the Beach δήλωσε οτι αναμένει εφάπαξ έκτακτο κόστος για την οργάνωση εναλλακτικών ταξιδιωτών προγραμμάτων για τους πελάτες του Thomas Cook, και μείωση του περιθωρίου κέρδους σε κρατήσεις που ακυρώθηκαν, παρότι θα μπορέσει να καλύψει το κόστος των ακυρωμένων πτήσεων. Η κατάρρευση της Monarch το 2017 κόστισε στην εταιρία 2 εκατ. λίρες.

Επίσης, η αυστραλιανή εταιρία Webjet η οποία το 2016 υπέγραψε συμβόλαιο με την Thomas Cook για 3.000 ξενοδοχεία, υπολόγιζε οτι θα είχε πωλήσεις 135 κατ. δολαρίων από τη συνεργασία αυτή το 2020, με οφειλόμενα άλλα 30 εκατ. δολάρια.  Το 2017, υπήρξε άλλο συμβόλαιο της Thomas Cook με την Expedia για ξενοδοχεία στο Ην. Βασίλειο και σήμερα η Expedia ανακοινώνει ότι επικοινωνεί με όλους τους πελάτες της που επηρεάστηκαν από την κατάρρευση του τουρ οπερέιτορ για συμβουλές και βοήθεια χωρίς όμως να αναφέρεται σε ποσά απωλειών. 

Πέρα από τις επιχειρήσεις, η Τουρκία, βασικός προορισμός των ευρωπαίων ταξιδιωτών, αναμένεται να χάσει 700.000 επισκέπτες, σύμφωνα με την Ομοσπονδία Ξενοδόχων της χώρας. Όπως επισημαίνει στο Reuters  ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας, Osman Ayik, η τύχη μεγάλου αριθμού μικρών επιχειρήσεων εξαρτάται από την Thomas Cook. Αλυσιδωτή αντίδραση στην τουριστική αγορά προβλέπει ο αναλυτής της Bernstein, Richard Clarke, δεδομένου οτι ο αερομεταφορέας του ομίλου εκτελούσε δρομολόγια και για άλλους τουρ οπερέιτορ και τουριστικά γραφεία.

Η TUI Group είναι ο μοναδικός τουρ οπερέιτορ που έχει απομείνει στην Ευρώπη με κάθετη διάρθρωση, με ευαίσθητο επιχειρηματικό μοντέλο στις κρίσεις, αλλά και με μεγάλες επενδύσεις σε ξενοδοχεία και κρουαζιερόπλοια που τον τοποθετούν σε καλύτερη μοίρα. Η πτώχευση του Thomas Cook πιθανόν να είναι ενδεικτική του ρίσκου που ενέχουν τα μοντέλα λειτουργίας των τουρ οπερέιτορ, με ανάληψη μεγάλων υποχρεώσεων και αβέβαια έσοδα αργότερα. Ωστόσο η TUI είναι πολύ πιο ανθεκτική με πιο σταθερές ροές ρευστού που προέρχεται από την κρουαζιέρα και τα ξενοδοχεία της, τονίζει ο κ. Clarke. Άλλες επιχειρήσεις θα επωφεληθούν, όπως οι Ryanair και EasyJet οι οποίες πετούν σε ηλιόλουστους προορισμούς της Ευρώπης, και πλέον αντιμετωπίζουν μικρότερο ανταγωνισμό. Ο όμιλος Dart που δραστηριοποιείται κυρίως στο Ην. Βασίλειο, ιδιοκτήτης της Jet2 μπορεί να εκμεταλλευθεί την κατάσταση.

Και οι απατεώνες από κοντά 

Η κατάρρευση του Thomas Cook έχει δημιουργήσει ευκαιρίες για απατεώνες οι οποίοι στοχεύοντας σε πελάτες του τουρ οπερέιτορ προσφέρουν επιστροφή χρημάτων σε όσους κοινοποιούν λεπτομέρεις από λογαριασμούς τραπέζης ή πιστωτικών καρτών τηλεφωνικά. Οι απατεώνες προσποιούνται ότι τηλεφωνούν από την Thomas Cook καλώντας τυχαία Βρετανούς καταναλωτές, χωρίς να γνωρίζουν ότι έχουν αγοράσει πακέτα μέσω του τουρ οπερέιτορ, και δίνοντας υποσχέσεις για επιστροφή των χρημάτων που κατέβαλλαν για κράτηση διακοπών.

Ζητούν δε πληροφορίες όπως τον τριψήφιο κωδικό ασφαλείας καρτών. Καταναλωτές ειδοποιούν για την απάτη μέσω του twitter. Ο όμιλος πρόληψης απάτης, Take Five, εξέδωσε ανακοίνωσε καλώντας τους καταναλωτές να αναζητούν επιστροφές χρημάτων μόνο μέσω των επίσημων καναλιών. Όπως επισημαίνει σε δημοσίευση στα social media, οι τράπεζες, ο οργανισμός ή η αστυνομία δεν θα τηλεφωνούσε ποτέ σε καταναλωτές για να ζητήσει πληροφορίες τραπεζικών λογαριασμών.

Οι πελάτες του Thomas Cook θα πρέπει να επικοινωνούν με την ΥΠΑ ώστε να διευθετούν την επιστροφή χρημάτων για τις διακοπές τους, ή με τον ασφαλιστή τους εάν είχαν κάλυψη σε περίπτωση πτώχευσης για τις αεροπορικές κρατήσεις, ή με την τράπεζα ή τον εκδότη πιστωτικών καρτών εάν πλήρωσαν με αυτό τον τρόπο. Οι απατεώνες επίσης κατά την επικοινωνία τους με καταναλωτές, ισχυρίζονται ότι εκπροσωπούν ξενοδοχεία του εξωτερικού.

Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα tornosnews.gr / φωτογραφία The New York Times