Παροναξία και Ελληνικό Πρωινό

Τη δυνατότητα προβολής τοπικών προϊόντων των Κυκλάδων παρέχουν περί τα 67 ξενοδοχεία του νομού μέσω της συμμετοχής τους στο πρόγραμμα “Ελληνικό Πρωινό” που προωθεί συστηματικά καθ΄ όλη τη διάρκεια των τελευταίων ετών το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος. Η προσπάθεια ανάδειξης και σύνδεσης του γαστρονομικού πλούτου με τον τουριστικό κλάδο βρίσκει ανταπόκριση σε αρκετές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις στο νησιώτικο σύμπλεγμα των Κυκλάδων, οι οποίες αξιοποιούν αυτή την ιδέα στην πράξη, δίνοντας ταυτότητα στο πρωινό τους, μα κι ενισχύοντας τα παραδοσιακά προϊόντα της κυκλαδίτικης γης. Σε πανελλαδικό επίπεδο την ιδέα ακολουθούν 735 ξενοδοχεία, με τις αντίστοιχες επιχειρήσεις των Κυκλάδων να αυξάνονται σταδιακά τα τελευταία χρόνια. Αξίζει να αναφερθεί πως, το “Ελληνικό Πρωινό” βρίσκει σπουδαία ανταπόκριση κυρίως στους αναπτυγμένους τουριστικά προορισμούς με τα νησιά της Μυκόνου και της Σαντορίνης να προπορεύονται σε επίπεδο αριθμού επιχειρήσεων, καθώς και με τη Νάξο και την Πάρο να ακολουθούν τους πρώτους προορισμούς καθώς όμως και να προηγούνται από άλλα Κυκλαδονήσια.

Γνωριμία με τα παραδοσιακά προϊόντα μέσα από το πρωινό

Ειδικότερα, το εν λόγω πρόγραμμα του ΞΕΕ, το οποίο κι έχει σχεδιαστεί από 2010, οπότε και ξεκίνησε να υλοποιείται στην Ελλάδα έχει ως σκοπό “τον εμπλουτισμό του πρωινού στα ελληνικά ξενοδοχεία, με αγνά και μοναδικά προϊόντα της ελληνικής γης, καθώς και παραδοσιακά εδέσματα της κάθε περιοχής της Ελλάδας”, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην επίσημη ενημέρωση του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου στην ιστοσελίδα του. Σε αυτό το πλαίσιο, σκοπός είναι οι επισκέπτες και γενικότερα οι τουρίστες της χώρας μας που επιλέγουν για τη διαμονή τους ξενοδοχεία που ακολουθούν την ιδέα, να γνωρίσουν την τοπική γαστρονομική κουλτούρα μέσα από το βασικότερο γεύμα των διακοπών που δεν είναι άλλο από το πρωινό.
Όπως εξηγείται εκ μέρους του ΞΕΕ, “Στη βάση αυτού του κορμού, κάθε περιοχή της Ελλάδας, ανάλογα με τις κλιματολογικές συνθήκες, την εδαφολογική σύσταση, τα παραγόμενα προϊόντα και τις πολιτισμικές σχέσεις και ανταλλαγές διαμόρφωσε έναν ιδιαίτερο γαστρονομικό πολιτισμό και ιδιαίτερες τοπικές κουζίνες. Παρ’ ότι ο βασικός κορμός της γαστρονομίας είναι κοινός, κάθε περιοχή έχει τους δικούς της γαστρονομικούς θησαυρούς, έτσι ώστε άλλα είναι τα χαρακτηριστικά της Κρητικής κουζίνας, άλλα της Μακεδονίας, της Ηπείρου, της Πελοποννήσου, των νησιών του Αιγαίου κλπ.”. Ακριβώς αυτή τη γαστρονομική πολυμορφία της κάθε περιοχής επιδιώκει να παρουσιάσει το “Ελληνικό Πρωινό” στο πλαίσιο της προσπάθειας να ενισχύσει την τοπική ταυτότητα σε πολιτιστικό – γαστρονομικό και τουριστικό επίπεδο.

Ανταπόκριση κυκλαδίτικων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων

Την πρωτότυπη ιδέα υιοθετούν τα τελευταία χρόνια αρκετά από τα ξενοδοχεία των Κυκλάδων διαμορφώνοντας ιδιαίτερα πρωινά για τους επισκέπτες – πελάτες τους, συμβάλλοντας στην προβολή και προώθηση της τοπικής γαστρονομίας. Σύμφωνα με τα επίσημα καταγεγραμμένα στοιχεία της ιστοσελίδας του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος από το νομό των Κυκλάδων συμμετέχουν πολλές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις από Μύκονο και Σαντορίνη. Συγκεκριμένα, οι περισσότερες βρίσκονται στο νησί των ανέμων και ο αριθμός τους ανέρχεται σε 17, ενώ σε ανάλογο επίπεδο και η Σαντορίνη με 16 ξενοδοχεία να δημιουργούν και να προσφέρουν τα δικά τους ελληνικά κι εν προκειμένω νησιώτικα πρωινά. Σε δεύτερο επίπεδο έρχονται η Πάρος και η Νάξος με 22 ξενοδοχεία συνολικά εκ των οποίων τα 12 λειτουργούν στο πρώτο νησί και τα άλλα 10 στο δεύτερο. Αρκετά μικρότερος είναι ο αριθμός των ξενοδοχείων – σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία του ΞΕΕ – στα υπόλοιπα Κυκλαδονήσια, καθώς από 3 αντίστοιχες τουριστικές επιχειρήσεις με “Ελληνικό Πρωινό” διαθέτουν τα νησιά της Ίου, της Σίφνου και της Φολεγάνδρου. Πέραν των ανωτέρω, το κυκλαδίτικο πρωινό προωθούν ακόμη η Σύρος με τέσσερα ξενοδοχεία, η Τήνος με δύο ξενοδοχεία, η Άνδρος με τον ίδιο αριθμό επιχειρήσεων ενώ με ένα ξενοδοχείο που ακολουθεί την πρωτοβουλία έπονται οι περιπτώσεις των νησιών Μήλου και Αμοργού.

Αναλυτικά μπορείτε να δείτε εδώ τα ξενοδοχεία που έχουν ενταχθεί στο σχετικό πρόγραμμα (ανανεώνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα) που είναι ιιδαίτερα σημαντικό για την προώθηηση των ελληνικών τοπικών προϊόντων...

Η ανοδική πορεία των τελευταίων ετών

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα απολογιστικά στοιχεία όλων των τελευταίων ετών στα νησιά του νομού που αποτυπώνουν την ανοδική πορεία και εξέλιξη του “Ελληνικού Πρωινού” στη χώρα. Ειδικότερα, το έτος 2015 δημιουργήθηκαν 8 νέα ελληνικά πρωινά σε Τήνο, Πάτμο, Φολέγανδρο, Σκύρο, Λήμνο, Αστυπάλαια και Μύκονο με τον αριθμό των ξενοδοχείων κατά την περυσινή χρονιά σε σύνολο να ανερχόταν στις 600 επιχειρήσεις. Περί τα 7 νέα πρωινά δημιουργήθηκαν το έτος 2014 σε Ήπειρο, Ζάκυνθο, Φωκίδα, Λακωνία, Λευκάδα, Σίφνο και Ημαθία με το σύνολο των ενταγμένων στο πρόγραμμα να έφθανε τα 450 ξενοδοχεία, ενώ το 2013 τα νέα πρωινά ανήλθαν σε 4 σε Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, Δυτική Μακεδονία, Κρήτη και Κέρκυρα. Αξίζει να σημειωθεί πως, το 2012 δημιουργήθηκαν τα 7 πρώτα πρότυπα ελληνικά πρωινά σε Κω, Ρόδο, Νάξο, Χαλκιδική, Σαντορίνη, Βόλο – Πήλιο και Λέσβο. Το ίδιο έτος ξεκίνησε και η λειτουργία της σχετικής ιστοσελίδας greekbreakfast του ΞΕΕ ενώ ένα έτος πριν, το 2011 ολοκληρώθηκε η μελέτη και η φιλοσοφία της στρατηγικής ανάπτυξης του “Ελληνικού Πρωινού”. Θα πρέπει να σημειωθεί πως, τον πρώτο λόγο στα κυκλαδίτικα πρωινά έχουν όλα τα πιστοποιημένα προϊόντα (γνωστά ως ΠΟΠ) που παράγονται στην κυκλαδίτικη γη και όχι μόνον, τα οποία συνθέτουν τις πλούσιες γαστρονομικές ιδέες των πρωινών στα ξενοδοχεία του νομού που εντάσσονται στην ιδέα “Ελληνικό Πρωινό”.

Πηγή: Εφημερίδα "Κοινή Γνώμη" - Φωτογραφίες αρχείου (naxosnow.gr)