Ίος: «έρχεται» αεροδρόμιο διά χειρός ιδιωτικής πρωτοβουλίας

Από τον περασμένο Νοέμβριο στην Ίο έχουν βάλει ως στόχο έως τέλος του 2018 να τεθούν οι βάσεις για την κατασκευή αεροδρομίου στο νησί τους… Όχι μεγάλο. Αλλά ικανό ώστε να φιλοξενήσει αεροπλάνα 90 θέσεων... Οι προκαταρκτικές μελέτες είχαν δοθεί στη δημοσιότητα και όπως διαβάζουμε στην χθεσινή έκδοση της εφημερίδας «Βήμα» ο Δήμος Ιητών είναι σε αναμονή της έγκρισης της προμελέτης από τις αρμόδιες τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας. Κάτι που αναμένεται να γίνει εντός του Φεβρουαρίου ώστε η Δημοτική Αρχή να προχωρήσει τις διαδικασίες υλοποίησης με σύμπραξη Δημοσίου – ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) Και όπως τονίζει ο Δήμαρχος Μιχάλης Πετρόπουλος: «Στα νησιά μας το αεροδρόμιο αποτελεί ανάγκη, όχι πολυτέλεια. Ας μην ξεχνάμε ότι ακόμη και η μεταφορά ενός ασθενούς αξίζει να αφιερωθούν χρόνος, κόπος και χρήματα. Παράλληλα όμως η δημιουργία ενός αεροδρομίου θα συμβάλει στην ήπια ανάπτυξη που επιθυμούμε για το νησί».

Ποιο είναι το ιδιαίτερο στοιχείο της υπόθεσης αυτής που δεν αποκλείεται να λειτουργήσει ως πρόκριμα και για άλλα αεροδρόμια; Μα το γεγονός ότι την προμελέτη, την έχει χρηματοδοτήσει ιδιώτης με επενδυτικό ενδιαφέρον για το νησί και περιλαμβάνει τρεις προτάσεις για τη χωροθέτηση του αεροδρομίου με διάδρομο μήκους 1300 μέτρων… Με βάση τα στοιχεία που έχουν δει το φως της δημοσιότητας το ύψος της επένδυσης αποτιμάται στα 18,05 εκατομμύρια ευρώ με ανταποδοτικό τμήμα μόλις στα 3,04 εκατομμύρια ευρώ, και υπολογιζόμενη περίοδο παραχώρησης τα 25 έτη. Το κόστος επένδυσης χωρίζεται στην αγορά οικοπέδου (0,7 εκατομμύρια ευρώ) και στο έργο (17,35 εκατομμύρια ευρώ). Το έργο χαρακτηρίζεται έντονα Παθητικό αλλά διαχειριστικά κερδοφόρο, ενώ σύμφωνα με την Κοινωνικοοικονομική ανάλυση προκύπτουν σημαντικά οφέλη για το Δημόσιο και φυσικά άνοδος της τουριστικής ανάπτυξης της Ίου. Προβλέπεται επίσης αύξηση της απασχόλησης των κατοίκων του νησιού από την κατασκευή και λειτουργία του αεροδρομίου. Η θέση που έχει επιλεγεί έναντι τριών πιθανών, βρίσκεται βορειοδυτικά της πόλης της Ίου σε απόσταση 6,5 χλμ., και δε θίγει καμία προστατευόμενη περιοχή περιβάλλοντος. Όσον αφορά τη χρηματοδότηση του έργου εκτιμάται ότι θα γίνει με ίδια κεφάλαια ενώ διερευνάται και η πιθανότητα μακροπρόθεσμης χρηματοδότησης από Πακέτο Junker μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για το 50% της επένδυσης, με πολύ χαμηλό επιτόκιο για 15 έτη.

Και όπως σημειώνει ο Μιχάλης Πετρόπουλος που υπολογίζει ότι οι εργασίες θα ξεκινήσουν το αργότερο στις αρχές του 2019 “Τα τελευταία 6 - 7 χρόνια και ιδιαίτερα από το 2011 και μετά έχει παρατηρηθεί μία ετήσια αύξηση στον τουρισμό που κυμαίνεται στο 7-15% (σ.σ. από τους 80.000 επισκέπτες του 2011 φτάσαμε στους 135.000 του 2016). Οφείλεται μεν στις καταστάσεις και συνθήκες που επικρατούν αλλά έχουμε παίξει κι εμείς πολύ σημαντικό ρόλο στην τουριστική προβολή της Ίου. Αυτό δείχνει ότι το νησί μας αυξάνει αριθμητικά τους επισκέπτες του άρα υπάρχει μερίδιο και για το αεροπλάνο και για το υδροπλάνο. Δεν είναι ανταγωνιστικό το ένα μέσο προς το άλλο, αλλά βοηθητικό για την καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων και των επισκεπτών μας”.